Registruotis
 
Naujienos Apie asociaciją UAFA 2017 m. pirmenybės JOMA ŽIEMA 2017 Teisėjai Nuotraukos Kur sportuoti? Trenerių rekomendacijos Video GARBINGAS ŽAIDIMAS
Ką reikėtų žinoti apie energetinių gėrimų vartojimą

Vis dažniau ir dažniau matome vaikus, jaunuolius, vartojančius energetinius gėrimus. Jų suvartojami kiekiai anaiptol nemažėja. Jei tai būtų tik mada, apie tai galbūt tiek nediskutuotume, tačiau tai tampa prisirišimu, priklausomybe. Kodėl taip atsitinka, pasistengsime pasidalinti informacija iš mokslinių analitinių straipsnių ir pasaulį sukrėtusių pavyzdžių.

Moksliniai tyrimai rodo, kad vaikams ir jaunuoliams, kurie vartoja daug energetinių gėrimų, gali pasireikšti miego sutrikimai, nerimas, kiti nepageidautini šalutiniai efektai. Tie, kurie geria dvi ar daugiau skardinių energetinio gėrimo per dieną, greitai gali tapti irzlūs ir nerimastingi.

Pagrindiniai energijos gėrimų ingredientai yra: kofeinas, taurinas ir cukrus.

Cukrus stimuliuoja jūsų nervų sistemą, paprastai leidžia jaustis labiau energingiems nei prieš vartojimą.  Todėl geriant energetinius gėrimus cukraus koncentracija kraujyje padidėja.  Skambės paradoksaliai, bet įtikinamai – didesnė cukraus koncentracija gamina insulino bangą, kuri greitu laiku mažina cukraus kiekį kraujyje.  Tai gali sukelti hipoglikemiją (sumažėjęs cukraus kiekis kraujyje), kuri veda į nuovargį, silpną nuotaiką ir potraukį saldumynams.  Dažnai, kai žmogus jaučiasi pavargęs, kyla noras saldumynams, o tai jau užburtas ratas.
Cukrus - tai „tuščios“ kalorijos, kurios prisideda prie svorio priaugimo. Todėl nenustebkit, jei vaikui taip patinka skanūs gėrimai ir jo kūno masė auga, jis/ji darosi tingus, irzlesnis nei ankščiau.
Energetiniuose gėrimuose esantys ingredientai dažnai apsunkina maisto ir maistinių medžiagų prasiskverbimą į jūsų kraują, sukelia virškinimo problemų.


Kofeino kiekis esantis energetiniuose gėrimuose gali išsivystyti į priklausomybę ir būti susijęs su jūsų vaikų, bei jūsų pačių sveikatos problemomis.  Energetiniai gėrimai gali netgi turėti neigiamą poveikį budrumui. Dauguma žmonių, kurie vartoja kofeiną kasdien tiki, kad tai jiems padeda "jaustis žvalesniais", tačiau iš tikrųjų jie tik „maitina savo priklausomybę“.  Dėl jų tolerancijos, kofeinas nesuteikia realaus energijos padidėjimo.  Staiga nutraukus kofeino vartojimą, žmogui gali kilti depresija, dirglumas ir galvos skausmai. Didesnis šio stimuliatoriaus kiekis gali sukelti nereguliarų širdies plakimą, perteklinį prakaitavimą. Kiti galimi šalutiniai kofeino poveikiai - tai padidėjusi širdies aritmija, nemiga, nerimo priepuoliai, bei padidėjęs kraujo spaudimas.  Kofeinas gali pakelti kūno temperatūrą. Kofeinas taip pat veikia kaip diuretikas, t.y. jis šalina skysčius iš organizmo. O tai reiškia, kad sportuojant jums reiks gerti dar daugiau vandens, norint atstatyti skysčių praradimus.  Be to, didelis kiekis kofeino gali sumažinti jūsų koordinaciją ir balansą


Guarana, dažnai reklamuojama kaip energijos stiprintuvas, yra tik kofeinas mažesnėse koncentracijose.  Ilgalaikis guaranos (kaip ir kavos) vartojimas gali sukelti nemigą ir padidėjusį nervingumą.

Taurinas – tai aminorūgštis, besikaupianti raumenyse, atliekanti svarbų vaidmenį baltymų sintezėje. Žmogaus organizmas pats pasigamina nedidelį kiekį taurino, tačiau to nepakanka aktyviai dirbantiems ir sportuojantiems. Taurinas padeda mažinti raumenų irimo procesus, padidinti energiją treniruočių metu, aminorūgščių ir kitų maistingųjų medžiagų įsisavinimą, varo šlapimą, veikia kaip antioksidantas, stiprina imunitetą, teigiamai veikia daugelio organų ir sistemų veiklą.
Taurinas taip pat gerina kreatino įsisavinimą. Tai natūralus žmogaus ląstelių komponentas, greitinantis riebalų rūgščių oksidaciją, jis leidžia deginti sukauptus riebalus ir didinti raumenų pajėgumą.


Greta pagrindinių energetinių gėrimų ingredientų kofeino, taurino ir cukraus, pasitaiko taip pat aguonų sėklų ekstraktas, arba efedrinas.


Efedrinas susiaurina kraujagysles, padidina arterinį kraujospūdį, išplečia bronchus ir vyzdžius, slopina žarnų peristaltiką (nuolatinis ritmingas žarnų sienelių susitraukinėjimas, stimuliuojantis maisto masės judėjimą žarnynu), padidina gliukozės kiekį kraujyje.
Efedrinas nėra pavojingas sveikatai, tačiau tik tada, kai jis yra vartojamas griežtomis dozėmis, ir pacientas yra gydytojų priežiūroje.
Efedrinas savo poveikio mechanizmu panašus į amfetaminus. Sporte yra žinomi keli atvejai, kai sportininkai, kurie nežinojo, kad efedrinas yra uždraustas, arba nežinojo, kad vaisto sudėtyje buvo efedrino ar panašaus preparato, buvo diskvalifikuoti dėl efedrino vartojimo


Yra keletas daug nemalonesnių atvejų susijusių su energetinių gėrimų vartojimu. Vienas tokių įvyko 2000 metais Airijoje, kurio metu jaunuolis vardu Ross Cooney mirė žaisdamas krepšinį. Kaip vėliau paaiškėjo, prieš rungtynes jis kartu su draugu išgėrė 4 skardines Red Bull tam, kad „įgautų daugiau žvalumo ir energijos“. Australijoje 28 metų vyrui staiga sustojo širdis, kai šis išgėręs keletą skardinių energetinio gėrimo, dalyvavo eilinėse motokroso varžybose.

Kita vertus, bet koks besaikis ir neapgalvotas stimuliatorių vartojimas yra žalingas mūsų organizmams.

Energetiniuose gėrimuose taip pat gali būti kitų ingredientų, tokių kaip vitaminų, mineralų ir žolių, tačiau dažnai šios sumos yra per mažos, kad būtų juntamas bet koks faktinis fiziologinis poveikis.
Yra keletas žinomų teigiamų šalutinių reiškinių. Pavyzdžiui, gėrimai, kurių sudėtyje yra
ežiuolės, padeda sustiprinti imuninę sistemą, o energetinių gėrimų, kurių sudėtyje yra ginkmedžio ir ženšenio, vartojimas gerina atmintį.

Reziumė:
Dažniausiai nuovargis atsiranda dėl didelio streso, viršvalandžių, miego trūkumo, prastų mitybos įpročių (
apie sportinę mitybą) ir kofeino priklausomybės.  Energetiniai gėrimai gali prisidėti prie visų šių problemų ir todėl faktiškai lemia mažesnės energijos lygį ilgalaikėje perspektyvoje.
Yra keletas sveikesnių alternatyvų energijos gėrimams, tačiau norint pasiekti optimalų energijos lygį reikėtų sutelkti dėmesį streso mažinimui, miego gerinimui, taip pat valgyti daugiau sveiko maisto ir mankštintis.  Panaikinus ar sumažinus kofeino vartojimą, gali padidėti nuovargis trumpalaikėje perspektyvoje, tačiau dažnai tai turi labai teigiamą poveikį, išnykus „nutraukimo“ simptomams.
Jei nuovargis nepraeina, reikėtų kreiptis į gydytoją, nes gali būti sveikatos problemų susijusių su hipotiroze (skydliaukės funkcijos nepakankamumas), diabetu, alergijomis, sutrikusiu miegu, mitybos trūkumu arba chroniško nuovargio sindromu.

Geriausias energetinis gėrimas – vanduo (negazuotas) + geras miegas, sveika mityba, mankšta.

Pagarbiai JŪSŲ

UAFA


Turite pastabų,  galvojate priešingai, rašykite uafa@uafa.lt


Šaltiniai:

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_drink
http://energydrinks.factexpert.com/885-energy-drinks-side-effects.php
http://www.athleticadvisor.com/weight_room/energy_drinks.htm
http://www.edubook.com/side-effects-of-energy-drinks/2978/
http://www.ehow.com/how-does_5433995_do-drinks-effect-heart-pressure.html
http://lt.wikipedia.org/wiki/Efedrinas
http://lt.wikipedia.org/wiki/Energinis_g%C4%97rimas